مقایسه تاثیر دو پروتکل‌ متفاوت گرم کردن کششی بر برخی از عوامل آمادگی جسمانی بازیکنان فوتبال جوان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس،گروه علوم ورزشی، دانشگاه آزاد واحد اسداباد-همدان، ایران.

2 استادیار فیزولوژی ورزشی، گروه فیزولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آیت الله بروجردی لرستان، لرستان- ایران.

3 کارشناسی ارشد فیزولوژی ورزشی، گروه فیزولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد- ایران.

چکیده

برای دستیابی به پیشرفت‌های مضاعف در ورزش حرفه‌ای بررسی پروتکل‌های جدید تمرینی بویژه استفاده از اثر تمرین گرم کردن کششی بر فاکتورهای آمادگی جسمانی ضروری می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسة پروتکل گرم کردن همزمان کشش ایستا-پویا قبل از تمرین تناوبی شدید هوازی و تمرین تناوبی فوتبال بر عوامل آمادگی جسمانی بازیکنان جوان فوتبال انجام شد. 24 بازیکن فوتبال جوان(3±18سال،سن،4±176سانتی‌متر قد و 4±68کیلوگرم وزن) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 12نفره قرار گرفتند. تمرینات به مدت 6هفته، شش جلسه در هفته (سه روز متوالی تمرین و یک روز استراحت) و هر جلسه به مدت 60دقیقه انجام شد.یک؛ شامل تمرین گرم کردن کشش هم‌زمان ایستا و پویا 8ثانیه‌ای سپس اجرای 4نوبت دویدن 4دقیقه‌ای با شدت 95درصد ضربان بیشینه بود و تمرین گروه دوم؛ شامل تمرین گرم کردن کشش هم‌زمان ایستا و پویا 15ثانیه‌ای سپس اجرای 4نوبت 4دقیقه‌ای بازی فوتبال در زمین کوچک بود. قبل و بعد از دوره؛شاخص های انعطاف‌پذیری، دوی سرعت، توان انفجاری، چابکی،درصد چربی زیر جلدی آزمودنی ها ارزیابی شد. یافته‌های تحقیق نشان داد، دو مدل تمرین گرم کردن موجب افزایش معنی‌داری انعطاف‌پذیری، توان بی‌هوازی، سرعت و چابکی، و کاهش معنی‌داری در درصد چربی زیرپوستی شد(05/0p≤).با این حال، رکورد توان بی‌هوازی و انعطاف پذیری، درگروه دوم درقیاس با گروه اول، به میزان بیشتری افزایش یافت(05/0p≤).به طور کلی اجرای تمرین هوازی شدید و بازی در زمین‌های کوچک پس ازپروتکل گرم کردن کششی بادوره‌های زمانی منتخب باعث توسعه ویژگی‌های زیست حرکتی آزمودنی‌ها به خصوص پس ازکشش 15ثانیه‌ای شد، و نقش مؤثری دربهبود انعطاف پذیری،چابکی، توان و سرعت آزمودنی‌ها دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of two different protocols of warm-up stretching, physical fitness factors in young soccer players

نویسندگان [English]

  • yazdan foroutan 1
  • Saeid Daneshyar 2
  • Majid zandi 3
1 Teacher, Department of Sport Sciences, Asadabad Branch, Hamadan, Iran.
2 Assistant Professor of Sport Physiology, Department of Sport Physiology, Faculty of Sport Sciences, Ayatollah Boroujerdi University Lorestan, Lorestan-Iran.
3 Master of Sport Physiology, Department of Sport Physiology, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

To achieve further progress, particularly in professional sport training new protocol to evaluate the effect of warm-up stretching exercises on fitness factors is essential. This study aimed to compare the static-dynamic stretch protocols at the same time warm up before exercise high intensity intermittent aerobic and fitness training young football players were periodic Football factors.24young football players(3±18 years of age,4±176 cm tall and 4±68kg)were selected and randomly divided into two groups of12.Training for 6weeks, six days a week (three days training and one day of rest)and each session was 60minutes. One group consisted of static and dynamic synchronous stretching warm-up 8 seconds followed by4-minute running at95% of the maximum pulse intensity and the second group consisted of 15-minute static and dynamic synchronous stretching exercise. It was 4 minutes 4minutes of playing soccer on a small field. Before and after the course, the flexibility, speed, explosive power, agility, subcutaneous fat percentages were measured. The results showed that the two models of warm-up training significantly increased flexibility, anaerobic power, speed and agility, and a significant decrease in the percentage of subcutaneous fat(p≤0.05). However, the record anaerobic power and flexibility, the second group compared with the first group increased to a greater extent(05/0 p≤). In general, high intensity aerobic exercise and play in small lands after warm-up protocol The elongation of the selected temporal lobes increased the biomotor characteristics of the subjects, especially after a15-second stretch, and played an important role in improving the flexibility, agility, power, and speed of the subjects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stretching Exercise
  • Fitness Factors
  • Soccer Players
  • Agility
 

1.     Abade E, Sampaio J, GoncËalves B, Baptista J, Alves A, Viana J (2017) ‟Effects of different re-warm up activities in football players' performanceˮ. PLoS ONE, 12(6): e0180152.

2.     Amirsasan R, Vakili J, vakily00 of O. Comparison of the effect of two types of intense intermittent exercise (HIIT) and aerobic persistence on lipid profile, physiological parameters and aerobic and anaerobic performance of passive men. Journal of Applied Health Studies in Exercise Physiology 4 (1): 36-28

3.     amidi S, Talebi N, Samadi A. Comparison of the effect of 8 weeks of intermittent and continuous exercise on appetite and body composition of sedentary overweight obese subjects. Journal of Applied Health Studies in Exercise Physiology 2016; 3 (2) 71 - 64

4.     Amiri-Khorasani. M., Abu. Osman. N.A., Yusof. A .(2011). ‟.Acute effect of static and dynamic stretching on hip dynamic range of motion during instep kicking in professional soccer playersˮ. J Strength Cond Res, 25(6);1647-52.

5.     Amiri-Khorasani. M., Sahebozamani. M., Tabrizi. K.G., et al).(2010)Acute effect of different stretching methods on illinois agility test in soccer playersˮ. J Strength Cond Res, 24(10);2698-704.

6.     Amiri-Khorasani .M., taghi. Julio. Calleja-Gonzalez, Mansooreh Mogharabi-Manzari.(2016). ‟.Acute Effect of Different Combined Stretching Methods on Acceleration and Speed in Soccer Playersˮ. Journal of Human Kinetics volume, 50: 179-186.

7.     Ayala. F., De. Baranda. Andújar. P.S.(2010). ‟.Effect of 3 different active stretch durations on hip flexion range of motionˮ. J Strength Cond Res,  24(2);430-6.

8.     Bonnar. B.P., Deivert. R.G., Gould. T.E.(2004). ‟.The relationship between isometric contraction duration during hold-relx strength and improvemenof hamstring flexibilityˮ. J Sport Med Phys Fitness,( 44);258-61.

9.     Chatzopoulos. D., Galazoulas. C., Patikas. D., and Kotzamanidis. C.(2014) ‟.Acute Effects of Static and Dynamic Stretching on Balance, Agility, Reaction Time and Movement Timeˮ. Journal of Sports Science and Medicine, 13: 403-409.

10.   Cipriani. D.J., Terry. M.E., Haines. M.A., et. al.(2011). ‟.Effect of stretch frequency and sex on rate of gain and rate of loss in muscle flexibility during a hamstring stretching program: a randomized single-blind longitudinal studyˮ. J Strength Cond Res, Oct; 24. [Epub ahead of print].

11.   Dello. I.A., Martone. D., Padulo. J.(2016). ‟.Acute Effects of Drop-Jump Protocols on Explosive Performances of Elite Handball Playersˮ. J Strength Cond Res, 30(11):3122-33.

12.   Ebrahim. K., Noorshahi. Maryam. Taheri. Abdul., Mahmoud good nature.(2009) ‟.Three periods (5,10,15 seconds) static contraction in the PNF techniques on the hamstring muscle tension untrained menˮ. Journal of Exercise Physiology and physical activity, 2 (1);181-188.

13.   foroutan Y, Parnow A,  daneshyar S. Independent and Combined Effect of Severe Intermittent Aerobic Exercise and Bitration on Serum Levels of Leptin, Adiponectin and Insulin Resistance Index to Overweight Men. Journal of Applied Health Studies in Exercise Physiology 1396; 4 (2) 41 - 34

14.   Fletcher. I.M., Jones. B.(2004). ‟.The effect of different warm-up stretch protocols on 20 meter sprint performance in trained rugby union playersˮ. J Strength Cond Res, 18(4);885-8.

15.   Fletcher. I.M., Anness. R.(2007) ‟.The acute effects of combined static and dynamic stretch protocols on fifty-meter sprint performance in track-and-field athletesˮ.J Strength Cond Res, 21(3);784-7.

16.   Gremion. G.I.s.(2005). ‟.Stretching for sports performance still useful? a review of the literatureˮ. Rev Med Suisse, 1(28);1830-4.

17.   Hader. K., Mendez-Villanueva. A., Palazzi. D., Ahmaidi. S., Buchheit. M.(2016). ‟Metabolic Power Requirement of Change of Direction Speed in Young Soccer Players: Not All Is What It Seemsˮ. PloS one, 11(3): e0149839.

18.   Jenkins. J., Beazell. J.(2010). ‟.Flexibility for runnersˮ.Clin Sports Med. 2010 Jul; 29(3);365-77.

19.   Jorkesh. M.(2007). ‟.Assess the effect of different stretching protocols on two 20m warm-up soccer practiceˮ. The magazine , (32); 200-187.

20.   Kendall. B.J.(2017). ‟.The Acute Effects of Static Stretching Compared to Dynamic Stretching with and without an Active Warm up on Anaerobic Performanceˮ. Int J Exerc Sci, 10(1): 53-61.

21.   Little. T., Williams. A.G.(2006). ‟.Effects of differential stretching protocols during warm-ups on high-speed motor capacities in professional soccer playersˮ. J Strength Cond Res, 20(1);203-7.

22.   Marek. S.M., Cramer. J.T., Fincher. A.L., et. al.(2005). ‟.Acute effecte of static and proprioceptive neuromuscular facilitation stretching on muscle strength and power outputˮ. J Athl Train,( 40);94-103.

23.   McMillian., Danny. J., Moore. Josef H, e al.(2006). ‟.Dynamic vs static stretching warm up: the effect on power and agility performanceˮ. J Strength Cond Res,20(3);492-499.

24.   Meroni. R., Cerri. C.G., Lanzarini. C., et. al.(2010). ‟.Comparison of active stretching technique and static stretching technique on hamstring flexibility. Clin J Sport Med,20(1);8-14.

25.   Murphy JR, Di Santo MC, Alkanani T.et al.. ‟.Aerobic activity before and following short-duration static stretching improves range of motion and performance vs. a traditional warm-upˮ. Appl Physiol Nutr Metab,35(5);679-90.

26.   Reiman. M.P., Peintner. A.M., Boehner. A.L., et al.(2010). ‟.Effects of dynamic warm-up with and without a weighted vest on lower extremity power performance of high school male athletesˮ. J Strength Cond Res ,24(12);3387-95.

27.   Sayers. A.L., Farley. R.S., Fuller. D.K., et al.(2008).‟.The effect of static stretching on phases of sprint performance in elite soccer playersˮ. J Strength Cond Res,22(5);1416-21.

28.   Vetter. R.E.(2007). ‟.Effects of six warm-up protocols on sprint and jump performance. J Strength Cond Res,21(3);819-23.

29.   Young. W.B., Behm. D.G.(2003). ‟.Effects of running, static stretching and practice jumps on explosive force production and jumping performanceˮ. J Sports Med Phys Fitness, 43(1);21-7.