نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 اداره کل آموزش و پرورش تبریز، تبریز، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of this study is the components of organizational intelligence as a powerful tool for gathering the mental faculties in line with organizational goals. The research is descriptive and is performed in a field method. The statistical population includes managers and staffs at sport and youth offices (Este Azerbaijan, West Azerbaijan and Ardabil) and 204 members of this population are selected as sample for this research. The data were collected by standard organizational intelligence questionnaire. Also one sample test (t) and ANOVA were used. The result showed that staffs OI of North-western provinces of Iran's with the experimental average (3.09) is above the theoretical average (3). The highest average is to shared fate and the lowest average to appetite for change. Also, there is not a significant difference between experimental average and theoretical average in strategic vision and knowledge deployment of sport and youth staffs but there is a significant difference between experimental average and theoretical average in shared fate, appetite for change, sprit, alignment and congruence and performance pressure of sport and youth staffs. There is not a significant difference in the components of OI between staffs in three provinces of East Azerbaijan, west Azerbaijan and Ardebil. Finally, to further enhance in organizational intelligence and its dimensions will be an opportunity or the strength of the policy making in the northwestern provinces of youth and sport office staffs.
کلیدواژهها [English]
1. الوانی، سید مهدی.(1385). مدیریت عمومی، چاپ سی و چهار، تهران، انتشارات نشر نی.
2. ابزری، م. اعتباریان،ا. ستاری قهفرخی،م. (1385). هوش سازمانی و جلوگیری از کندذهنی جمعی. ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22.
3. ابزری، م. ستاری قهفرخی، م. (1386). رابطه هوش سازمانی با فرهنگ سازمانی در شرکت مبارکه فولاد اصفهان. مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مدیریت دانش.
4. جعفری، پ. فقیهی، ع. (1388). بررسی میزان مؤلفههای هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامهریزی، دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامهریزی درسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. شماره 23. پاییز. صص 66-45.
5. جمالزاده، م. غلامی، ی. سیف، م. (1388). بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیأت علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار. سال سوم. شماره 2. تابستان. صص 86-63.
6. خدادادی، م. (1387) ارتباط بین هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ارومیه.
7. خدادادی، م. کاشف، م. صالحزاده، ک. شیرمحمدزاده، م. خوشنویس، ف(1389). رابطه بین هوش سازمانی و بهره وری مدیران ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی. نشریه علمی پژوهشی حرکت دانشگاه تهران. مدیریت ورزشی. شماره 4. صص 168-155.
8. رابینز، ا.(1388) مبانی رفتار سازمانی ترجمه: علی پارسائیان، سیدمحمد اعرابی ، چاپ بیست و هشتم، تهران. ص2و106.
9. ستاری قهفرخی، م.(1386) رابطه بین زیر سیستم مدیریت دانش در سازمان های یادگیرنده و مولفه های هوش سازمانی(مورد مطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان). اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. مرکز همایش های بین المللی رازی، 13 و 14 بهمن.
Towards Organizational Intelligence(2004), Veryard Projects Ltd , available at:
http://www .veryard.com/kmoi/orgint.htm.