تأثیر هشت هفته تمرین درونگرای ایزوتونیک در مقایسه با تمرین ایزوکینتیک بر حداکثر گشتاور ایزومتریک ارادی عضلات اکستنسور مفصل زانو در پای برتر و غیر برتر مردان فعال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

2 استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران

4 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران

چکیده

قدرت شاخصی مهم برای پیشرفت ورزشکاران محسوب می­شود و نوع تمرین مقاومتی نیز نقش مهمی ‌در توسعۀ آن ایفا می‌کند؛ لذا هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر هشت ­هفته تمرین درون‌گرای ایزوتونیک در مقایسه با تمرین ایزوکینتیک بر حداکثر گشتاور ایزومتریک ارادی عضلات اکستنسور مفصل زانو بود. 24 مرد فعال به­صورت تصادفی در سه گروه هشت­‌­نفری ایزوتونیک، ایزوکینتیک و کنترل قرار گرفتند. حداکثر گشتاور اکستنسوری ایزومتریک مفصل زانو قبل و بعد از یک دوره تمرین هشت‌ هفته­ای در گروه­های تمرین و کنترل به‌وسیلۀ دینامومتر بایودکس اندازه‌گیری گردید. آزمون تی­همبسته و تحلیل واریانس یک راهه برای تحلیل نتایج به­کار گرفته شد (05/0=α). نتایج نشان داد که میانگین حداکثر گشتاور ایزومتریک در هر دو گروه ایزوتونیک و ایزوکینتیک افزایش معناداری داشت؛ در حالی­که بین گروه ایزوتونیک و ایزوکینتیک تفاوت معنادار نبود. به­نظر می­رسد که هر دو تمرین ایزوتونیک و ایزوکینتیک باعث بهبود قدرت ایستا می­گردد؛ اما از نظر بهبود قدرتی تفاوتی بین اثر این دو تمرین وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of eight weeks isotonic versus isokinetic training program on maximal voluntary isometric torque of knee extensor muscles in preferred and non-preferred limbs of active men

نویسندگان [English]

  • Peyman Aghaei Ataabadi 1
  • Heydar Sadeghi 2
  • Worya Tahmasebi 3
  • Sajjad Ahmadizad 4
1 MSc, Kharazmi University
2 Professor, Kharazmi University
3 PhD Student, Shahid Beheshti University
4 Associate Professor, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

strength is considered as an important index for athletes' progression and the type of resistive exercise hasan importantrole in developing it, The aim of this study was to evaluate the effect of eight weeks of isotonic and isokinetic training on maximal voluntary isometric torque (MVIT) of knee extensor muscles. 24 active men randomly divided intothree groupsincluding: isotonic, isokinetic, and control groups. MVIT of knee joint or maximal voluntary isometric knee extensor torque in experimental and control groups were measured before and after eight weeksconcentric exercise training; Dependent t-testand one-way-ANOVA were used for data analysis (α=0.05). The results indicated that mean MVIT increased significantly in both isotonic and isokinetic groups; whereas there was no significant difference between two groups. According to the results, it seems that both isotonic and isokinetic training will improve static strength, but there is no difference between the effects of these two methods on strength improvement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • concentric training
  • Isokinetic
  • isometric torque
 
 
[1]. Aagaard, P., Simonsen, E. B., Andersen, J. L., Magnusson, P., & Dyhre-Poulsen, P. (2002). Increased rate of force development and neural drive of human skeletal muscle following resistance training. Journal of Applied Physiology, 93(4), 1318-1326.
[2]. Behm, D., & Sale, D. (1993). Velocity specificity of resistance training. Sports Medicine, 15(6), 374-388.
[3]. Carpentier, A., Duchateau, J., & Hainaut, K. (1999). Load-dependent muscle strategy during plantarflexion in humans. Journal of electromyography and kinesiology, 9(1), 1-11.
[4]. Coyle, E. F., Feiring, D., Rotkis, T., Cote, R., Roby, F., Lee, W., & Wilmore, J. (1981). Specificity of power improvements through slow and fast isokinetic training. Journal of Applied Physiology, 51(6), 1437-1442.
[5]. Guilhem, G., Cornu, C., & Guével, A. (2011). Muscle architecture and EMG activity changes during isotonic and isokinetic eccentric exercises. European journal of applied physiology, 111(11), 2723-2733.
[6]. Guilhem, G., Cornu, C., & Guével, A. (2012). A methodologic approach for normalizing angular work and velocity during isotonic and isokinetic eccentric training. Journal of athletic training, 47(2), 125.Häkkinen, K., Kallinen, M., Izquierdo, M., Jokelainen, K., Lassila, H., Mälkiä, E., Kraemer, WJ., Newton, RUAlen, M. (1998). Changes in agonist-antagonist EMG, muscle CSA, and force during strength training in middle-aged and older people. Journal of Applied Physiology, 84(4), 1341-1349.
[7]. Huggett, D. L., Elliott, I. D., Overend, T. J., & Vandervoort, A. A. (2004). Comparison of heart-rate and blood-pressure increases during isokinetic eccentric versus isometric exercise in older adults. Journal of aging and physical activity, 12(2), 157-169.
[8]. Iellamo, F., Legramante, J. M., Raimondi, G., Castrucci, F., Damiani, C., Foti, C., Peruzzi, G.,Caruso, I. (1997). Effects of isokinetic, isotonic and isometric submaximal exercise on heart rate and blood pressure. European journal of applied physiology and occupational physiology, 75(2), 89-96.
[9]. Juneja, H., Verma, S., & Khanna, G. (2010). Isometric Strength and Its Relationship to Dynamic Performance: A Systematic. Journal of Exercise Science and Physiotherapy, 6(2), 60-69.
[10].                  Kim, M.-K., & Yoo, K.-T. (2015). Effect of isotonic and isokinetic exercise on muscle activity and balance of the ankle joint. Journal of physical therapy science, 27(2), 415.
[11].                  Knight, C., & Kamen, G. (2001). Adaptations in muscular activation of the knee extensor muscles with strength training in young and older adults. Journal of electromyography and kinesiology, 11(6), 405-412.
[12].                  Kovaleski, J. E., Heitman, R. H., Trundle, T. L., & Gilley, W. F. (1995). Isotonic preload versus isokinetic knee extension resistance training. Medicine and science in sports and exercise, 27(6), 895-899.
[13].                  Matheson, J. W., Kernozek, T. W., Fater, D., & Davies, G. J. (2001). Electromyographic activity and applied load during seated quadriceps exercises. Medicine and science in sports and exercise, 33(10), 1713-1725.
[14].                  O'hagan, F., Sale, D., MacDougall, J., & Garner, S. (1995). Response to resistance training in young women and men. International journal of sports medicine, 16(05), 314-321.
[15].                  Őkmen, A., & Erdemir, İ. (2011). Effects of isokinetic and isotonic training programmes on heart rate and blood pressure in high school students. Biomedical Human Kinetics, 3, 82-85.
[16].                  Oatis, C. Kinesiology: the mechanics and pathomechanics of human movement, ed 2, Baltimore, 2009: Lippincott Williams & Wilkins, 786.
[17].                  Pipes, T. V., & Wilmore, J. H. (1974). Isokinetic vs isotonic strength training in adult men. Medicine and science in sports, 7(4), 262-274.
[18].                  Remaud, A., Cornu, C., & Guével, A. (2009). Agonist muscle activity and antagonist muscle co-activity levels during standardized isotonic and isokinetic knee extensions. Journal of electromyography and kinesiology, 19(3), 449-458.
[19].                  Remaud, A., Cornu, C., & Guével, A. (2010). Neuromuscular adaptations to 8-week strength training: isotonic versus isokinetic mode. European journal of applied physiology, 108(1), 59-69.
[20].                  Seger, J. Y., Arvidsson, B., & Thorstensson, A. (1998). Specific effects of eccentric and concentric training on muscle strength and morphology in humans. European journal of applied physiology and occupational physiology, 79(1), 49-57.
[21].                  Schmitz, R. J., & Westwood, K. C. (2001). Knee extensor electromyographic activity-to-work ratio is greater with isotonic than isokinetic contractions. Journal of athletic training, 36(4), 384.
[22].                  Smith, M. J., & Melton, P. (1981). Isokinetic versus isotonic variable-resistance training. The American journal of sports medicine, 9(4), 275-279.
[23].                  Wojtys, E. M., Huston, L. J., Taylor, P. D., & Bastian, S. D. (1996). Neuromuscular adaptations in isokinetic, isotonic, and agility training programs. The American journal of sports medicine, 24(2), 187-192.
[24].                  Yeow, C. H., Lee, P. V. S., & Goh, J. C. H. (2011). An investigation of lower extremity energy dissipation strategies during single-leg and double-leg landing based on sagittal and frontal plane biomechanics. Hum Mov Sci, 30(3), 624-635.